Przejdź do głównej treści

Szpachlowanie i lakierowanie samochodu – najczęściej popełniane błędy i jak je naprawić?

Szpachlowanie lub lakierowanie karoserii samochodowej nie przyniosło oczekiwanego efektu? Defekty mogą być spowodowane niewłaściwym przygotowaniem podłoża i lakieru, jak również nieprawidłową aplikacją. Przygotowaliśmy krótki przegląd najczęstszych błędów lakierniczych wraz z wyjaśnieniem, jak je naprawić.

Malowanie samochodu

Spis treści:

Powstawanie zacieków po polakierowaniu samochodu

Na polakierowanej powierzchni pojawiły się nieestetyczne, spływające pionowo zacieki? Ich powstanie jest najpewniej związane z używaniem pistoletu o zbyt dużej dyszy oraz z niewłaściwą techniką natrysku – ważne jest przede wszystkim właściwe dopasowanie ciśnienia pracy. Podobny efekt uzyskamy, jeśli będziemy lakierować karoserię w pomieszczeniu o zbyt niskiej temperaturze lub przy użyciu zbyt zimnego lakieru – preparat powinien być ogrzany do temperatury pokojowej.

W jaki sposób możemy to naprawić? W przypadku niewielkich śladów wystarczy jedynie przeszlifować powierzchnię, a następnie wypolerować pastą polerską. Przy większych zaciekach konieczne jest zdjęcie całej powłoki i nałożenie jej od nowa.

Podnoszenie się lakieru samochodowego

Pomalowane miejsce jest pomarszczone i wyraźnie widać miejsce połączenia ze starą powłoką? Mamy tu do czynienia z podnoszeniem lakieru. Co zrobiliśmy źle? Najprawdopodobniej przeszlifowaliśmy się do warstwy bazowej, która nie była zaizolowana lub też nie odczekaliśmy dostatecznie długo na odpowiednie wysuszenie podłoża.

Aby to naprawić, powinniśmy dobre wysuszyć lakier nawierzchniowy, a następnie zeszlifować i zaizolować podłoże. Na koniec wystarczy jedynie nałożyć nową warstwę.

Porada eksperta

Przed tą wadą lakierniczą możemy się ustrzec, wykonując test rozcieńczalnikowy, zanim nałożymy lakier. Jak go wykonać? Przetrzyjmy powierzchnię ściereczką nasączoną rozcieńczalnikiem. Jeśli się rozpuszcza, należy ją usunąć i nałożyć jeszcze raz – w przeciwnym razie lakier nie wyschnie prawidłowo, lecz się podniesie.

Podobny efekt może też spowodować skurcz szpachlówki samochodowej

Lakierowanie samochodu

Złuszczanie się szpachli lub lakieru i jego przyczyny

Nałożona przez nas szpachla łuszczy się i odchodzi płatami? Najprawdopodobniej przyczyna leży w złej przyczepności poszczególnych powłok do siebie lub podłoża. Wpłynąć na to może wiele czynników – od zanieczyszczonego podłoża po zbyt krótki czas wysychania poszczególnych warstw. Brak przyczepności między bazą a lakierem może być również spowodowany zbyt grubą warstwą tego pierwszego preparatu. Podobny efekt uzyskamy także w sytuacji, gdy wymieszamy bazę z utwardzaczem w niewłaściwych proporcjach – w tej kwestii powinniśmy zawsze przestrzegać wskazówek producenta.

W jaki sposób naprawimy tę usterkę? Powierzchnię należy jeszcze raz delikatnie przeszlifować, usuwając lakier z nieco większego obszaru niż ten objęty wadą, a następnie ponownie polakierować – tym razem przy użyciu właściwie wymieszanego preparatu i na dokładnie oczyszczonej powierzchni.

Data publikacji: 01.02.2018

Data aktualizacji: 12.07.2024