Jak konserwować automatyczną bramę garażową
Aby uniknąć przykrych niespodzianek w zimie, kiedy samochód zamiast w garażu stać musi na podjeździe, przyda się regularna dbałość o niektóre z elementów bramy garażowej. Nie trwa ona długo, a daje pewność, że wszystko działa jak należy i jedynym powodem braku reakcji na działanie pilota będą wyczerpane w nim baterie.
Spis treści:
Jak dbać o automatyczną bramę garażową, aby uniknąć awarii?
Tuż po zamontowaniu przez ekipę fachowców automatycznej bramy garażowej długo cieszymy się jej bezawaryjnym działaniem. Jeśli jednak zaniedbamy coroczną konserwację i nie przyłożymy starań o zapewnienie jej sprawnego działania, nie tylko utracimy gwarancję, ale i doprowadzić możemy do jej awarii. Jeśli dodatkowo przydarzy się nam ona w zimie, nasz samochód z pewnością to odczuje, podobnie jak my sami, każdego ranka odśnieżając samochód.
Producenci bram garażowych dają jasne wskazówki, co należy zrobić, aby utrzymać mechanizm w zadowalającym stanie. Oprócz regularnej konserwacji dokonywanej przez wykwalifikowanych pracowników, konieczne będzie nasze zaangażowanie i chęć poznania największego ruchomego mechanizmu, jaki funkcjonuje w naszym domu.
Niech nie zwiedzie nas płynna praca bramy tuż po jej zamocowaniu – aby takie działanie było jak najdłuższe, potrzebna będzie jej nasza pomoc. Na czym będzie polegała?
- te części bramy, które są ruchome, wymagają regularnego smarowania,
- przed zimą należy sprawdzić jakość działania fotokomórki. W tym celu tuż pod wjazdem do garażu umieścić należy małą przeszkodę – jeśli brama, opuszczając się, zmieni kierunek ruchu, fotokomórka działa sprawnie,
- z powyższego powodu należy regularnie odśnieżać podjazd, ponieważ zalegający na nim śnieg może uniemożliwić otwarcie czy zamknięcie garażu – w tym wypadku sprawdzi się automatyczne rozmrażanie podjazdu za pomocą mat grzejnych lub kabli elektrycznych, który wraz z czujnikami temperatury sam reaguje na konieczność załączenia,
- mniej więcej w miesięcznych odstępach należy samodzielnie dokonać przeglądu bramy. Pod uwagę weźmy stan i jakość działania wyważenia bramy, sprężyn, rolek, kół pasowych, pokrycia szyn smarem,
- ważna jest dbałość o jakość uszczelnienia w bramie, zwłaszcza segmentowej,
- bramę należy również myć, niezbędnym minimum jest raz do roku tuż po zimie. Więcej dbałości o czystość tego elementu wjazdu do garażu muszą poczynić mieszkający w sąsiedztwie Bałtyku – aby zmyć sól z powierzchni, stosuje się niewielki dodatek domowego użytku detergentu w ciepłej wodzie,
- bramę należy sprawdzać także w momencie odblokowania, po pociągnięciu linki widocznej w wózku napędu. Dzięki temu nie tylko będziemy mogli ją uruchomić ręcznie w przypadku przerwy w zasilaniu prądem elektrycznym, ale także w przypadku usłyszenia niepokojących odgłosów, na przykład trzeszczenia, i dużej siły włożonej w zamknięcie bramy, będziemy mogli zapobiec awarii, wzywając w odpowiednim czasie fachowca.
Czego robić nie wolno?
Nie pokrywamy smarem elementów napędu bramy wykonanych z tworzywa sztucznego. Niedopuszczalne jest też luzowanie czy własnoręczna regulacja śrub znajdujących się w najniższych klamrach bramy. Z racji konstrukcji całości, są one mocno napięte i ich regulację może przeprowadzić tylko wykwalifikowany pracownik serwisowy.
Data publikacji: 06.01.2016
Data aktualizacji: 12.07.2024