Elektryczne napędy do bram wjazdowych
Dobierając bramę wjazdową pozwalającą wjeżdżać na teren naszej posesji dopasowujemy ją do stylu i materiału z jakiego wykonane jest ogrodzenie. Jeśli decydujemy się też na wyposażenie bramy w system automatyki powinniśmy wiedzieć jak dobrać odpowiedni siłownik i jakie są zasady jego instalacji. Montaż siłownika ma ogromny wpływ na późniejsze funkcjonowanie bramy.
Spis treści:
Dobór rodzaju bramy wjazdowej
Na wstępie musimy dobrać według potrzeb i przestrzeni dostępnej na podjeździe rodzaj bramy: rozwieranej jednoskrzydłowej lub dwuskrzydłowej albo przesuwanej jednoskrzydłowej lub dwuskrzydłowej. Każdy wariant wymaga innej przestrzeni i sprawdza się w innych warunkach. Brama uchylna wymaga dużo miejsca na rozwieranie, szczególnie kiedy ma mieć dwa skrzydła. Wymagana przestrzeń, przy symetrycznych skrzydłach, wynosi 1/2 szerokości światła otworu montażowego. Brama uchylna jednoskrzydłowa pasuje do długiego podjazdu. Minusem tego wariantu jest duże i ciężkie skrzydło, które ciężko się otwiera, zwłaszcza ręcznie. Bramy jednoskrzydłowe, które otwierają się uchylnie, mają szerokość ograniczoną do 3 m. Natomiast w bramach dwuskrzydłowych, każde ze skrzydeł może mieć nawet 3 m szerokości.
Bramy otwierane automatycznie są napędzane elektrycznie a naciskając przycisk na słupku bramy lub zdalnie sterując pilotem czy kartą magnetyczną uruchamiamy urządzenie. Napędy bram automatycznych UCHYLNYCH najczęściej wbudowane są w ogrodzenie, a napędy bram przesuwnych - w obudowie zamocowanej na podmurówce ogrodzenia. Dodatkowe udogodnienia mogą taki system czynić jeszcze bardziej komfortowym; sprzężenie momentu otwarcia bramy wjazdowej z równoczesnym otwarciem bramy garażowej lub włączenie się światła na pojeździe. Jest też możliwy montaż fotokomórki, która nie pozwoli zamknąć bramy, dopóki samochód nie znajdzie się poza jej zasięgiem.
Zobacz także: Epoksydowa (żywiczna) posadzka w garażu
Wybór napędu do bramy wjazdowej
Rodzaj materiału z jakiego wykonana jest brama wjazdowa, a w konsekwencji jej ciężar warunkuje wybór odpowiedniego napędu. Siłownik przeznaczony do bram lekkich nie będzie efektywny w działaniu jeśli zainstalowany będzie na ciężkiej bramie i ostatecznie ulegnie awarii z powodu przeciążenia. Napęd dostosowany do bram o dużej wadze a zamontowany na lekkiej konstrukcji bez potrzeby podniesie koszt inwestycji .
Inne parametry, które determinują dobór systemu automatyki to w przypadku bramy skrzydłowej, zwanej też uchylną - kąt otwarcia skrzydeł. Poza tym trzeba zawsze brać pod uwagę intensywność pracy urządzenia; inna jest częstotliwość używania bramy w przy domu jednorodzinnym, a inna bramy wjazdowej na teren przedsiębiorstwa. Ważnymi czynnikami jest też sztywność konstrukcji bramy, wymiary i materiał, z którego zbudowane są słupki podtrzymujące bramę oraz warunki umożliwiające doprowadzanie instalacji elektrycznej zasilającej napęd bramy. Analiza tych czynników jest niezbędna, bo nie na każdej bramie możliwy jest montaż automatyki. Zbyt duża odległość zawiasów od krawędzi słupka, zła konstrukcja lub zły stan techniczny bramy niestety uniemożliwią montaż siłownika.
Zobacz też: Jak zabezpieczyć bramę garażową przed włamaniem?
Montaż siłownika jest kluczowym momentem warunkującym bezawaryjną i płynną pracę systemu. Trafny dobór miejsca montażu jest szczególnie istotny w przypadku napędów ze śrubą pociągową, które muszą być właściwie zamocowane względem osi obrotu skrzydła. W związku z tym takie model siłowników nadaje się do bram o niewielkiej odległości pomiędzy zawiasem, a powierzchnią montażu napędu. Jeśli takie warunki nie są spełnione, trzeba wziąć pod uwagę montaż siłownika z łamanym ramieniem, który jest dostosowany do montażu na szerszych słupkach niż w przypadku napędów ze śrubą pociągową. Jeśli jednak nasza brama jest na tyle specyficzna, że nie ma możliwości montażu żadnego z powyższych modeli, można wybrać siłownik, którego mechanizm mechanizm znajduje się poniżej poziomu gruntu. W takim wypadku konieczne jest zabezpieczenie mechanizmu przed zniszczeniem przez wodę; konieczny jest drenaż przestrzeni wokół siłownika aby system mógł bez przeszkód funkcjonować.
Data aktualizacji: 01.07.2024