Jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej będzie najlepszy? Podpowiadamy
Napędy do bram to bardzo wygodne rozwiązanie, jednak aby brama działała długo i bezawaryjnie, warto sprawdzić, jakie rozwiązanie najlepiej zastosować. Na rynku istnieje wiele firm, które produkują różne typy napędów, wśród których można wyszczególnić cztery typy: śrubowe, z ramieniem łamanym, podziemne oraz przesuwne. Który z nich powinieneś wybrać?
Spis treści:
- Jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej jest najlepszy? Poznaj ich rodzaje
- Jaki napęd do bramy przesuwnej?
- Jaki napęd do bramy garażowej wybrać?
- Jaki napęd do bramy garażowej segmentowej, a jaki napęd do bramy uchylnej?
Jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej jest najlepszy? Poznaj ich rodzaje
-
Napędy śrubowe są bardzo popularne, głównie ze względu na prosty montaż oraz wytrzymałość. Nadają się do wszystkich bram, w których szerokość słupka bramy ma mniej niż 38 cm. Powyżej tej szerokości, należy wykonać specjalne wcięcie w słupku. Można go zastosować przy bramach otwieranych do wewnątrz. Istnieją siłowniki o różnej mocy – największymi można napędzać bramy, których skrzydło ma nawet do 5 m długości i waży do 500 kg.
-
Napędy z ramieniem łamanym można stosować tam, gdzie konieczne jest otwieranie bramy na zewnątrz. Dzięki dodatkowemu ramieniu ze specjalnym przegubem w połowie długości, można taki siłownik stosować przy słupkach bram o szerokości większej niż 38 cm. Jego montaż jest uproszczony, gdyż nie trzeba ingerować w konstrukcję słupków bądź zmieniać ich wyglądu. Maksymalna długość przęsła bramy to ok. 3,6 metra, maksymalna jego waga to 500 kg.
-
Ciekawym rozwiązaniem jest napęd podziemny. Działa on podobnie do napędu z ramieniem łamanym i jest stosowany zarówno do bram otwieranych na zewnątrz, jak i do wewnątrz. Różnica polega na tym, że całość mechaniki ukryta jest pod ziemią w specjalnej obudowie. Nad ziemią znajduje się ramię przymocowane od dołu do krawędzi bramy. Plusem takiego rozwiązania jest brak widocznych elementów na powierzchni bramy, dzięki czemu wygląda ona bardzo estetycznie i idealnie wpasowuje się w płot klinkierowy.
Jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej jest najbezpieczniejszy? Każdy z tych typów napędów można zabezpieczyć parą fotokomórek, które unieruchamiają bramę, gdy w jej świetle znajdzie się przeszkoda. Najlepiej zabezpieczać je dwoma zestawami fotokomórek – jedną parę zamontować między słupkami bramy, a drugą na końcach bramy otwartej. Uniemożliwi to zamknięcie bramy, gdy np. między skrzydłami stoi nasz samochód.
Przeczytaj także: Elektryczne napędy do bram wjazdowych
Jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej wybrać, gdy waga skrzydła jest bardzo duża? Rozwiązaniem jest brama przesuwna – jest to bardziej skomplikowany mechanizm od dwóch poprzednich, ale wskazany przy bramach o większej niż 500 kg wadze skrzydła. Cała brama spoczywa na rolkach lub zamontowanym pod bramą kółku. Do bramy należy przymocować specjalną suwnicę, napędzaną zębatym kółkiem z siłownika. Rozwiązanie to jest prostsze w sterowaniu oraz użytkowaniu, gdyż nie zajmuje dużej powierzchni na podjeździe. Do dobrego jej zabezpieczenia wystarczy jeden zestaw fotokomórek. W przypadku, kiedy masz ograniczone miejsce bądź koliduje to z zabudowaniami na posesji, możesz zamontować bramę przesuwną.
Jaki napęd do bramy przesuwnej?
Chcesz dowiedzieć się, jaki napęd do bramy przesuwnej najlepiej sprawdzi się w Twoim przypadku? Przeanalizuj ich konstrukcję – każdy typ napędu jest nieco inny. W przypadku modeli przesuwnych najczęściej stosowany jest napęd zwany motoreduktorem. Występuje w postaci niewielkiej skrzynki, którą umieszcza się z boku bramy po wewnętrznej stronie. Siłownik bramy przesuwnej ulokuj na niewielkim podwyższeniu. Jeśli posiadasz model szynowy, umieść go jak najbliżej słupka. Mechanizm jest prosty, a jego regulacja i montaż – łatwe. Sprawdzi się, nawet jeśli słupki na Twojej posesji ozdabia klinkier. Ogrodzenie z tak wykończoną bramą wygląda estetycznie i jest przyjemne w użytkowaniu.
Elementem sprawczym w przypadku bram rozwieranych są tzw. siłowniki. Za pomocą specjalnych uchwytów montażowych przymocowuje się je do słupka, a także do skrzydła. Istnieją też w pełni zautomatyzowane modele, o znacznie stabilniejszej konstrukcji i sztywności. Mocowanie na słupku stanowi oś obrotu siłownika – powinno być zatem bardzo solidnym elementem konstrukcji. Do modeli dwuskrzydłowych stosuje się dwa takie urządzenia, po jednym na każde skrzydło.
Sprawdź też: Naprawa bramy garażowej – praktyczny poradnik
Jaki napęd do bramy garażowej wybrać?
Zastanawiasz się, jaki napęd do bramy będzie idealny? Urządzenie to z pewnością ułatwi Ci codzienne funkcjonowanie. Dzięki niemu podniesiesz i opuścisz bramę przy użyciu pilota. Siłownik wprawia w ruch ramię, które pcha lub ciągnie bramę (tym samym otwiera ją i zamyka). Ramiona poruszające się po szynach napędza pasek zębaty lub łańcuch. W razie braku prądu czy jakiejkolwiek awarii bramy garażowe są wyposażone w mechanizm otwierania ręcznego od wewnątrz i zewnątrz. Wystarczy tylko zamontować w nich klamkę, a standardowe, ręczne otwieranie nie będzie stanowić problemu.
Jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej jest najlepszy? Zanim zdecydujesz się na konkretny, sprawdź kilka istotnych cech. Weź pod uwagę ciężar bramy, jej konstrukcję i wielkość. Moc napędów do bram garażowych waha się między 400 a 1200N, co sprawia, że z łatwością dopasujesz odpowiednią automatykę do parametrów bramy. W przypadku bram do dużego garażu konieczne będzie zastosowanie siłownika o mocy >1000N. Równie ważna jest przestrzeń pod sufitem oraz częstotliwość otwierania i zamykania bramy. Przeciętna prędkość, z jaką działa napęd to 12 cm/s, co sprawia, że brama otwiera się w czasie około 15-30 s. Jeśli zależy ci na określonej szybkości, możesz wybrać napęd z funkcją jej regulacji.
Jaki napęd do bramy garażowej segmentowej, a jaki napęd do bramy uchylnej?
Zastanawiasz się, jaki napęd do bramy garażowej segmentowej wybrać? Wybór napędu do bramy segmentowej górnej jest łatwiejszy, ponieważ pasują do niej praktycznie wszystkie typy napędów. Ten do bram segmentowych bocznych należy wyposażyć w ramię, które umożliwia jej ciągniecie. Tego typu napęd musi mieć większą siłę pchania i ciągnięcia niż ten używany w bramach górnych.
Bramy uchylne wymagają napędów tradycyjnych o odpowiedniej mocy. Zwykle montuje się je na skrzydle bramy od strony garażu. Jeśli posiadasz garaż na dwa samochody, pamiętaj, że napęd powinien mieć jeszcze większą siłę ciągnięcia i pchania. Najtrudniej jest dopasować napęd do bramy rozwieranej. Tradycyjnie mocuje się do niego ramiona, które ciągną lub pchają skrzydła. Można je zamontować wyłącznie w bramach, których szerokość jest nie większa niż 2,8 m.
Data aktualizacji: 02.07.2024