Wiata garażowa – z czego zbudować?

Wiata garażowa stanowi alternatywę dla tradycyjnego garażu. Jest przede wszystkim zabezpieczeniem dla samochodu, choć może pełnić także dodatkowe funkcje. Taką konstrukcję możemy zakupić gotową oraz zaprojektować ją samodzielnie. Jakich produktów będziemy potrzebować do jej wykonania?

Wiata garażowa

Spis treści:

Wiata – bez pozwolenia, bez zgłoszenia

Jeśli podczas budowy domu nie uwzględniliśmy w projekcie obecności garażu, w każdej chwili możemy zadbać o dobudowę brakującego obiektu. Jeżeli spełnimy określone prawem wymogi, nie będziemy musieli nawet występować o otrzymanie pozwolenia na budowę – wystarczy samo zgłoszenie. Budowa garażu wiąże się jednak z innymi problemami – konieczne może się okazać wykonanie odpowiedniego projektu, a dodatkowo musimy liczyć się z kosztami przeprowadzenia prac i czasem ich trwania. Inaczej będzie, gdy zdecydujemy się na budowę wiaty. Tego typu konstrukcja, jeśli nie przekracza 50 m², nie tylko nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, ale też nie musi być przez nas zgłoszona. Wystarczy, że budujemy ją na działce, na której stoi nasz dom lub na działce budowlanej, a łączna liczba takich konstrukcji nie przekracza dwóch na każde 1000 m² powierzchni terenu.

Kiedy zdecydować się na wiatę garażową?

Budowa wiaty garażowej to dobre rozwiązanie dla wszystkich, którzy z różnych przyczyn nie chcą budować garażu lub też już go posiadają, a potrzebują dodatkowego zadaszenia. Ponieważ wiaty garażowe są tańsze niż budowa garażu, z pewnością docenią je osoby o mniejszym budżecie. Zachęcający jest także brak formalności oraz możliwość samodzielnego skonstruowania wiaty, co zapewne ucieszy wszystkich majsterkowiczów. W projekcie można również uwzględnić obecność schowka, który będzie służył jako miejsce do przechowywania roweru czy też narzędzi ogrodowych. Wiele aspektów przemawia na korzyść wiaty samochodowej – nie dziwi więc fakt, że takie obiekty można często zaobserwować w przydomowych ogrodach i na działkach.

Czy wiesz, że...?

Wiata garażowa umożliwia wygodne parkowanie samochodu bez potrzeby otwierania i zamykania bramy, jak ma to miejsce w przypadku garażu. Chroni pojazd jednak wyłącznie przed opadami i słońcem, więc nie zapewnia mu tak dobrej ochrony, jak murowany garaż z solidnymi wrotami.

Projekt wiaty garażowej

Wiata jest niczym innym jak dachem wspartym na słupach. Taka konstrukcja – zarówno drewniana, jak i stalowa – może być dodatkowo uzupełniona lekkimi, często ażurowymi ściankami, które częściowo zabezpieczają samochód przed działaniem wiatru i nawiewaniem nieczystości. W podstawowej wersji niezbędne jest jednak zadaszenie o odpowiednim spadku i filary, a także elementy mocujące.

Nie można zapominać także o podłożu, które przed budową konstrukcji powinno zostać utwardzone. Powinniśmy także zadecydować, czy nasza wiata będzie obiektem wolnostojącym, czy zostanie dobudowana do budynku mieszkalnego. Ważne będzie także to, ile miejsc postojowych ma się znaleźć pod zadaszeniem, oraz jakiego rodzaju samochody będziemy tam parkować – w zależności od tego wiata musi posiadać odpowiednie wymiary (min 2,5 m szerokości, 5 m długości i 2,2 m wysokości dla samochodu osobowego).

Uwaga!

Pierwszym krokiem na drodze do wzniesienia wiaty jest przygotowanie fundamentu, do którego przymocujemy filary. Są to tzw. stopy betonowe wylewane w gruncie, które służą za podstawę dla umocowanych w nich słupów.

Z czego zbudować wiatę garażową?

Wiata garażowa drewniana

Drewno jest najczęściej wykorzystywanym do budowy wiaty garażowej materiałem. Jest ono budulcem całej konstrukcji nośnej obiektu – tworzy szkielet, który w najprostszej wersji wystarczy pokryć odpowiednim zadaszeniem.

W roli słupów wykorzystuje się najczęściej belki z drewna sosnowego. W zależności od projektu wiaty będziemy potrzebować też belek zwanych krokwiami, belek poziomych, czyli tzw. płatwi (pośrednich, kalenicowych), bądź też skośnych zastrzałów (zwanych też mieczami). Jeśli nasza wiata będzie z jednej strony przytwierdzona do ściany elewacyjnej budynku, potrzebna będzie również murłata, którą mocuje się do muru przy użyciu solidnych kotew stalowych. W niektórych wypadkach dach będzie wymagał pełnego deskowania (tutaj potrzebne będą więc deski), do którego następnie trzeba będzie przymocować łaty.

Porada eksperta:

Drewno do budowy wiaty garażowej powinno zostać odpowiednio zaimpregnowane, co zabezpieczy je przed niszczeniem na skutek działania czynników zewnętrznych. Po złożeniu konstrukcji pozostanie nam nadanie wiacie ostatecznego wyglądu - możemy ją polakierować lub pomalować preparatem do użytku zewnętrznego, który zapewni konstrukcji dodatkową ochronę.

Wśród elementów montażowych niezbędnych do nadania wiacie stabilności i połączenia wszelkich elementów, znajdziemy stalowe kotwy mocujące i różnorodne złącza ciesielskie, zwłaszcza kątowniki. Potrzebne będą także ocynkowanie gwoździe i śruby do ich mocowania.

Konstrukcja wiaty stalowej

Chociaż większość przydomowych wiat, ze względu na dostępność materiału i estetykę, powstaje z drewna, do skonstruowania wiaty może posłużyć również stal. Tutaj konieczne będzie zastosowanie stalowych profili o odpowiedniej grubości lub też rur, które dobrze sprawdzą się w przypadku niewielkich konstrukcji. Podobnie jak w przypadku wiaty drewnianej, również model stalowy będzie wymagał bardzo dobrego zabezpieczenia powierzchni przed czynnikami zewnętrznymi. Pracy zaoszczędzimy sobie, decydując się na zakup gotowej wiaty stalowej – jej konstrukcja jest już fabrycznie wykończona i odporna na niszczenie.

Z czego zbudować wiatę garażową?

Dach wiaty samochodowej

Sam szkielet wiaty – czy to drewniany, czy stalowy – należy uzupełnić zadaszeniem. Wybierając materiał, który sprawdzi się w jego roli, zwróćmy uwagę, by nawiązał do wyglądu dachu naszego domu – w ten sposób wiata stanie się integralną częścią naszej posesji. Materiał dobieramy także zależnie od kąta nachylenia dachu.

Zadaszenie wiaty możemy wykonać z rozmaitych produktów. Może to być tradycyjna dachówka, taka sama, jaka wieńczy dasz naszego domu. Należy jednak pamiętać, że jest ona ciężka i może nadmiernie obciążać niewielką konstrukcję szkieletową. Można zastąpić ją więc lekką, ale estetyczną blachodachówką bądź blachą trapezową o określonym profilu. Na pokrycie dachowe wiaty nadają się także gonty, tradycyjna papa lub płyty bitumiczne.

Nowoczesne projekty wiat uwzględniają również zastosowanie zadaszenia z tworzywa sztucznego. Stosuje się tutaj przede wszystkimi płyty z polichlorku winylu, czyli płyty PVC, a także poliwęglan komorowy, który perfekcyjnie zastępuje szkło. Materiały te doskonale spełniają swoją rolę, szczególnie jeśli od porycia dachowego oczekujemy dużej przepuszczalności światła. Są lekkie i elastyczne, a także współgrają estetycznie zarówno z konstrukcjami wiat drewnianych oraz stalowych.

Czy wiesz, że...?

Konstrukcja wiaty może, ale nie musi obejmować orynnowania. Najmniejsze rynny zamontujmy wtedy, gdy nie planujemy utwardzania podłoże dookoła wiaty – w innym wypadku woda spływająca z dachu będzie drążyć ziemię, a także rozpryskiwać się, brudząc samochód oraz podjazd pod nim.

Utwardzenie podłoża pod wiatę

Podłoże, na którym chcemy postawić wiatę, warto najpierw utwardzić. Możemy wykonać jedynie dwa pasy, po których będziemy wprowadzać i wyprowadzać samochód, lub też wyłożyć wybranym materiałem całą przestrzeń wyznaczoną przez filary i dach, a nawet dookoła nich.

W roli podłoża pod wiatę można zastosować produkty, które wykorzystujemy do budowy podjazdów, chodników i ogrodowych ścieżek. Warto zwrócić uwagę szczególnie na galanterię betonową – przede wszystkim kostki betonowe oraz płyty ażurowe, które zapobiegną gromadzeniu się wody. Jeśli na naszej posesji znajdują się już wcześniej utwardzone powierzchnie, zastosujmy te same materiały, by zapewnić otoczeniu spójny wygląd.

Łatwym sposobem na utwardzenie podłoża pod wiatą jest też zastosowanie żwiru. Takie rozwiązanie będzie wymagało jednak wykonania odpowiedniego obramowania „posadzki”, ponieważ w innym przypadku warstwa żwiru będzie szybko rozjeżdżała się na boki. Takie zabezpieczenie wykonane z krawężników zalecane jest również w sytuacji, gdy decydujemy się na układanie kostki betonowej.

Data publikacji: 25.01.2017

Data aktualizacji: 30.06.2024