Rodzaje płynów chłodniczych – przegląd
Planujesz wymianę płynu chłodniczego? Pamiętaj o tym, aby wybrać właściwy jego rodzaj – w przeciwnym razie możesz tylko uszkodzić układ chłodniczy. Sprawdź, jakie płyny chłodnicze można znaleźć na rynku i o czym pamiętać podczas ich wymiany.
Spis treści:
- Jakie rodzaje płynów chłodniczych wyróżniamy?
- Czy można mieszać ze sobą różne płyny chłodnicze?
- Wymiana płynu chłodniczego – praktyczne porady
Jakie rodzaje płynów chłodniczych wyróżniamy?
Biorąc pod uwagę skład płynu, możemy wyróżnić jego 3 rodzaje:
- IAT – wykorzystywany w starszych modelach samochodów. W jego składzie przeważają składniki nieorganiczne – azotany i krzemiany, które tworzą ochronną powłokę na całej powierzchni układu chłodzenia. Wadą tego rozwiązania jest niska trwałość – trzeba je wymieniać co 2 lata. Jeśli tego nie zrobimy, powstanie osad, który zablokuje kanały wodne, obniżając funkcjonalność chłodnicy;
- OAT – zawierają kwasy organiczne, które zapewnią układowi chłodzącemu nieco cieńszą warstwę ochronną niż w płynach typu IAT – jednak równie skuteczną.
Tego typu preparaty można stosować w nowszych samochodach, których chłodnice są pozbawione ołowiowych lutów – mogłyby one ulec zniszczeniu i doprowadzić do przeciekania elementu. Płyny do chłodnic OAT dobrze chłodzą i mogą być eksploatowane przez dłuższy czas bez konieczności wymiany – nawet do 5 lat;
- HOAT – bazują na hybrydowych dodatkach organicznych i są przeznaczone do nowszych, aluminiowych układów chłodniczych. Można je również stosować przez dłuższy czas bez wymiany.
Porada eksperta Technologie wykonania płynów chłodniczych najczęściej można też powiązać z określonymi kolorami, choć nie jest to obligatoryjne i nie można kierować się wyłącznie tym kryterium. Zgodnie z tym płyny IAT cechują się barwą brudnozieloną lub ciemnoniebieską, płyny OAT oscylują z kolei wokół różu, czerwieni, pomarańczu lub fioletu. |
Czy można mieszać ze sobą różne płyny chłodnicze?
W przypadku mieszania ze sobą różnych płynów chłodniczych, kluczową kwestię stanowi ich skład. Dopuszczalne jest łączenie preparatów bazujących na dodatkach o tym samym pochodzeniu – organicznym lub nieorganicznym. Nie można jednak łączyć ze sobą płynów do chłodnic ze składnikami organicznymi i nieorganicznymi, ponieważ mogą ze sobą reagować – przez to zmniejszy się ochrona układu chłodniczego. Na dłuższą metę może to prowadzić nawet do uszkodzenia silnika.
Wymiana płynu chłodniczego – praktyczne porady
Co możemy zrobić, gdy nie wiemy, jaki rodzaj płynu znajduje się w chłodnicy, a chcemy go dolać? Najbezpieczniejsze rozwiązanie to wykorzystanie uniwersalnego płynu do chłodnic, który zawiera w składzie cząsteczki antykorozyjne chroniące nie tylko aluminium, lecz również stal czy miedź. Przed każdą wymianą płynu warto też dokładnie przepłukać układ chłodzenia, aby pozbyć z niego resztek poprzedniego preparatu.
Jeśli nie mamy pod ręką płynu chłodzącego, a musimy koniecznie uzupełnić jego poziom w układzie chłodzącym, możemy z powodzeniem zastąpić go wodą – musi to być jednak koniecznie woda destylowana. Gdy tylko będziemy mieć taką okazję, pozbądźmy się jej i wlejmy do chłodnicy odpowiedni, przeznaczony do tego płyn.
Data publikacji: 04.01.2018
Data aktualizacji: 12.07.2024