Znikający płyn chłodniczy – co może być przyczyną?
Jeśli zauważyliśmy, że z naszej chłodnicy wycieka płyn, powinniśmy jak najszybciej zlokalizować miejsce awarii – dzięki temu szybko się uporamy z problemem. Przedstawiamy kilka najczęściej występujących usterek układu chłodniczego, które mogą skutkować wyciekaniem płynu!
Spis treści:
- Nieszczelność chłodnicy
- Znikający płyn chłodniczy - ubywający płyn chłodniczy a nieszczelne węże i nagrzewnica
- Inne przyczyny wyciekania płynu chłodniczego
Nieszczelność chłodnicy
Płyn chłodniczy ubywa zbyt szybko? Być może przyczyną jest nieszczelność samej chłodnicy lub też kanalika znajdującego się przy jednym z jej końców. W jaki sposób możemy potwierdzić, że to właśnie ta usterka? Objawy będą występować tylko latem, podczas wysokich temperatur – włącza się wentylator chłodnicy, a strzałka wskaźnika temperatury idzie w górę. Oglądając chłodnicę z bliska, zauważymy na niej zielonkawy nalot, który jest śladem po odparowanym płynie chłodniczym.
Nie zlokalizujemy miejsca usterki przy wyłączonym silniku – pojawia się wtedy, gdy jest nagrzany. Jeśli podczas oglądania chłodnicy nie zobaczymy tylko pary, lecz kapiące krople, awaria jest dość poważna – wtedy najlepiej od razu udać się do warsztatu samochodowego.
Porada eksperta
Może też zdarzyć się tak, że kapiący płyn chłodniczy będzie padać na rozgrzane rury układu wydechowego – przez to od razu wyparuje.
Znikający płyn chłodniczy - ubywający płyn chłodniczy a nieszczelne węże i nagrzewnica
Węże i łączące ich uszczelki to elementy, które są szczególnie narażone na zniszczenie podczas częstej eksploatacji. Z biegiem czasu wykorzystana do ich wykonania guma twardnieje i pęka – drobne nieszczelności będą się stopniowo powiększać, a wyciek będzie coraz silniejszy. Rozwiązaniem problemu jest wymiana przeciekającego elementu.
Jak sprawdzić, czy wyciekanie płynu dotyczy właśnie problemów z wężem? Wada ujawnia się tylko wtedy, gdy ciecz jest mocno rozgrzana, a w całym układzie panuje nadciśnienie. Po skończonej jeździe postawmy samochód w czystym, suchym miejscu i pozwólmy silnikowi chodzić przez chwilę na wolnych obrotach. Po kilku minutach wężyki i uszczelki staną się wilgotne, a pod miejscem awarii pojawi się plama.
Przeciekać może również nagrzewnica, czyli niewielka chłodnica umieszczona tuż pod szybą samochodu. W tej sytuacji poza wyciekiem płynu zauważymy też inne objawy – parowanie szyb samochodowych oraz charakterystyczny zapach materiału chłodzącego.
Inne przyczyny wyciekania płynu chłodniczego
Ubywający płyn chłodniczy może być także skutkiem nieszczelności uszczelki znajdującej się pod głowicą. Usterce tej towarzyszy najczęściej para wydobywająca się z rury wydechowej, bąbelki na powierzchni płynu i obecność wody w oleju silnikowym – pod korkiem wlotowym lub na bagnecie zobaczymy wtedy beżowy osad. W przypadku tej awarii ważne jest, aby nie tylko wymienić nieszczelną uszczelkę, lecz również wygładzić głowicę. Jeśli pominiemy ten krok, w niedługim czasie awaria się odnowi i spowoduje większe szkody, takie jak pęknięcie tłoka czy zatarcie pierścieni tłokowych.
Wyciek płynu może być także oznaką nieprawidłowości w działaniu pompy wodnej – uszkodzone łożysko może spowodować awarię uszczelniacza, a to być przyczyną ubytku płynu chłodniczego. Rozwiązanie problemu stanowi wymiana pompy.
Data publikacji: 05.01.2018
Data aktualizacji: 13.07.2024