Konserwacja kosiarki spalinowej krok po kroku
Kosiarka to jeden z podstawowych sprzętów, których potrzebujemy w ogrodzie. Bez względu na to, jaki model posiadamy, powinniśmy odpowiednio o niego dbać. Tylko wtedy kosiarka pozostanie sprawna i pozwoli na długotrwałe jej użytkowanie. Poniżej podpowiadamy, o jakich zabiegach konserwacyjnych nie możemy zapomnieć.
Wymiana oleju i świec zapłonowych, czyszczenie filtru powietrza i usuwanie resztek trawy – tylko systematyczna konserwacja silnika gwarantuje trwałość i niezawodność urządzenia na lata. Na szczęście większość prac możemy wykonać bez pomocy wyspecjalizowanego serwisu. Sprawdź, na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas konserwacji kosiarki.
Dlaczego regularna konserwacja kosiarki jest bardzo ważna?
Kosiarka to jedno z najczęściej używanych urządzeń w ogrodzie. W sezonie korzystasz z niej zapewne nawet 30 razy. W związku z tym odpowiednia konserwacja kosiarki jest kluczowa dla jej prawidłowej pracy. Jej największym zagrożeniem jest brud. Odpowiednio przygotowana kosiarka to nie tylko gwarancja bezpiecznej pracy. Regularna konserwacja wpływa również na wydajność maszyny.
Sprawna kosiarka zużywa nawet 30% mniej paliwa. Jest to zatem ulga dla Twojego portfela. Czyszczenie kosiarki spalinowej wpływa również na środowisko. Badania wykazują, że sprawny sprzęt, to nawet o 50% niższa emisja szkodliwych substancji.
Konserwacja kosiarki spalinowej – instrukcja krok po kroku
Regularna konserwacja kosiarki elektrycznej, jak i spalinowej jest bardzo ważna. Dzięki temu jesteś w stanie pracować na niej bez problemu przez cały sezon. Szczególnie skomplikowana może się wydawać konserwacja kosiarki spalinowej. Musisz pamiętać o wielu różnych aspektach oraz częściach. Jak czyścić kosiarkę spalinową krok po kroku?
Przeczytaj także: Kosiarka do koszenia trawy przy domu: z akumulatorem czy bez?
Po pierwsze: wymiana oleju
Pierwszą wymianę oleju w nowej kosiarce należy wykonać po 5 godzinach pracy urządzenia, kolejne – po 25-50 godzinach. W starszych modelach czynność wykonujemy zwykle przez korek spustowy (znajduje się on w misce olejowej). W nowszych – które często nie mają korków spustowych – należy usunąć olej pompką lub przez wlew. Zasady postępowania mogą się nieco różnić w zależności od modelu pompki – dlatego wszelkie prace należy wykonywać zgodnie z instrukcją obsługi.
Zanim zabierzemy się za zlewanie oleju przez wlew, musimy odłączyć przewód od świecy zapłonowej (dotyczy to wszystkich prac konserwacyjnych przy kosiarce) i usunąć paliwo ze zbiornika. Następnie konieczne jest zabezpieczenie powierzchni wokół kosiarki nieprzesiąkalnym materiałem – olej nie może dostać się do gleby, ponieważ silnie ją zanieczyszcza. Możemy w tym celu zastosować np. duży worek na śmieci lub folię malarską. Poza tym potrzebny nam będzie również pojemnik na zużyty olej – może to być np. stara plastikowa miska.
Zaczynamy od przechylenia kosiarki na bok, tak aby cały olej wylał się z miski olejowej. Pamiętaj, że zużyty olej nie może być wyrzucony do kosza na śmieci, należy go oddać firmie zajmującej się utylizacją tego typu odpadów. Następnie wlewamy tyle nowego oleju, ile wskazuje poziom maksymalny na miarce. Należy jednak uważać, aby nie wlać oleju za dużo – jego nadmiar będzie szkodliwy dla silnika tak samo, jak jego niedobór.
Po drugie: jakość paliwa
Szacuje się, że paliwo zachowuje swoje właściwości przez 30 dni. Później ulega degradacji, rozwarstwia się, powstają w nim niebezpieczne dla silnika osady (mogą one również zatkać dysze i kanały gaźnika), substancje kleiste i rozpuszczalniki.
Ponadto stare paliwo może:
– niekorzystnie wpłynąć na obroty silnika;
– powodować zwiększoną emisję spalin do atmosfery;
– doprowadzić do utraty mocy lub wydzielania czarnego dymu (co może wskazywać na poważną usterkę silnika).
Dlatego paliwo należy zużywać systematycznie i koniecznie pamiętać o tym, aby nie zostawić pełnego zbiornika na okres zimowy. Pomocny może okazać się specjalny stabilizator, który wydłuży trwałość paliwa od 24 do 36 miesięcy (czas trwania zależy od konkretnego produktu).
Po trzecie: filtr powietrza
W naszej kosiarce może być zamontowany filtr gąbkowy lub papierowy. Zaletą pierwszego jest to, że możemy go dokładnie wyczyścić. W tym celu wystarczy letnia woda z dodatkiem delikatnego detergentu. Filtr pierzemy ręcznie, następnie pozostawiamy go do wyschnięcia i nanosimy na niego niewielką ilość czystego oleju silnikowego.
Nieco trudniej i mniej efektywnie czyści się filtr papierowy, który stosunkowo łatwo można uszkodzić. W przypadku lekkiego zabrudzenia sprawdzi się ostrożne odkurzenie filtru. Mocno zabrudzone filtry najlepiej jest od razu wymienić na nowe. Teoretycznie wymiana jest przewidziana po ok. 25 godzin pracy, ale kontrolę stanu filtra zaleca się przeprowadzać raz na 8 godzin pracy.
Po czwarte: świece zapłonowe
Należy pamiętać o ich wymianie – zużyte świece mogą mieć wpływ m.in. na spadek mocy silnika oraz na zwiększony pobór paliwa. Zaleca się wymieniać je po każdych 100 godzinach pracy albo raz w sezonie, w zależności od tego, co nastąpi pierwsze.
Po piąte: resztki trawy
Co jakiś czas (optymalnie po każdym koszeniu), należy zdjąć obudowę silnika i sprawdzić, czy nie ma pod nią resztek trawy, które mogą dostać się do elementów motoru, powodując jego uszkodzenie. Jest to niezwykle ważne – w skrajnych przypadkach zaniedbania może to doprowadzić nawet do samozapłonu urządzenia.
Źdźbła trawy usuwamy ręcznie lub sprężonym powietrzem. Oprócz tego przynajmniej 2 razy w ciągu sezonu należy oczyścić komorę pod obudową paska napędu kosiarki (mogą dostawać się pod nią ziemia i trawa). W czasie tych prac warto dodatkowo sprawdzić, czy pasek klinowy jest w dobrym stanie – jeśli sparciał lub popękał, to należy go koniecznie wymienić.
Zobacz też: Bezpieczeństwo podczas koszenia trawy
Konserwacja kosiarki – o czym jeszcze pamiętać?
Istotna jest również konserwacja kosiarki spalinowej na zimę. Sprzęt musisz odpowiednio zabezpieczyć, by mógł Ci służyć w kolejnym sezonie. Pamiętaj o tym, by nasmarować wszystkie metalowe elementy olejem. Dzięki temu będą odporne na rdzę. Opróżnij również zbiornik z paliwem. Wykręć świece i wstrzyknij trochę oleju. W momencie pierwszego uruchomienia na wiosnę, smar zostanie wypalony, a jednostka napędowa będzie pracować normalnie. Sprzęt w warsztacie powinien stać w pozycji poziomej, czyli roboczej. W przeciwnym razie może dojść do zalania filtra powietrza lub wycieku oleju.