Jak dogrzać garaż?
Garaż jest miejscem wykorzystywanym o każdej porze roku. Ponieważ jednak często jest pomieszczeniem nieogrzewanym, korzystanie z niego – na przykład w razie naprawy usterki w samochodzie – jest utrudnione. Warto zawczasu zaopatrzyć się w odpowiednie zaizolowanie oraz grzejnik, który pracując, umożliwi nam przebywanie w garażu nawet w zimowe dni i wieczory. Czym możemy się posłużyć?
Garaż połączony z budynkiem
Jeśli pomieszczenie, w którym przebywa na stałe jedynie nasze auto, nie spełnia innych funkcji, utrzymująca się w nim temperatura może z powodzeniem oscylować w okolicach plus 5 stopni Celsjusza. Inaczej będzie, jeśli przetrzymujemy w nim zimą sprzęty wymagające większej ilości ciepła do ponownego ich uruchomienia lub jeśli jego część służy nam za magazyn domowych przetworów spożywczych, dla których optymalna temperatura to około 10 stopni Celsjusza.
W pierwszym przypadku wystarczy zwykłe zaizolowanie ścian zewnętrznych, a dodatkowo stropu garażu i ścian przylegających do pomieszczeń użytkowych. W drugim – korzystne jest takie wykonanie instalacji grzewczej w całym budynku, by jedna jej odnoga sięgała garażu. Nawet mały grzejnik z termostatem sprawdzi się w sytuacji, kiedy jest on wyposażony w doprowadzenie wody – nie można dopuścić do jej zamarznięcia.
W obu przypadkach należy uniemożliwić ciepłu ucieczkę z pomieszczenia garażowego poprzez zamontowanie odpowiedniej bramy – najlepiej rolowanej. Często stosowane bramy uchylne nie gwarantują tak skutecznego zaizolowania brzegów i nie zapobiegają wychłodzeniu.
Garaż wolnostojący
W zupełnie innej sytuacji są właściciele pomieszczeń niepołączonych z budynkiem mieszkalnym, ponieważ garaże nie mają systemu grzewczego połączonego z graniczącymi z nim zabudowaniami. Ponieważ zimą panująca w nich temperatura jest znacznie niższa niż ich odpowiedników przytulonych do ogrzewanych pomieszczeń użytkowych, konieczne jest ich szybkie i efektywne dogrzanie. W tym celu równie ważne jest uprzednie odpowiednie zaizolowanie ścian i stropu, co wyposażenie wnętrza w skuteczny grzejnik.
Ciekawym rozwiązaniem będzie zastosowanie paneli grzewczych na podczerwień – niestety, nie są one tanie w zakupie i eksploatacji. Jeśli jednak jesteśmy niejako skazani na formy ogrzewania związane z energią elektryczną, sprawdzą się lepiej niż tradycyjne piecyki elektryczne – te, aby dały komfort termiczny, wymagają czasu. Inną opcją jest zastosowanie piecyków olejowych, które z racji szybkości działania górują nad poprzednim rozwiązaniem. Ich użycie ogranicza się jednak do powierzchni o niewielkim metrażu. Dla wnętrz o większej kubaturze bardziej odpowiednie będą nagrzewnice, które działają natychmiast po uruchomieniu i są zdolne zwiększyć temperaturę nawet dużych powierzchni.
Jeśli wymagania konstrukcyjne garażu na to pozwalają – a zwykle tak jest – w pomieszczeniach tego typu sprawdzają się zamontowane piecyki typu koza z kanałem ukierunkowującym spaliny poza wnętrze pomieszczenia. Wygodniejsze w użyciu – a to z racji braku konieczności dokładania opału i czyszczenia rusztu – będą piecyki gazowe. Te z kolei generują powstawanie dużej ilości pary wodnej, co przyczynia się do odczuwania dyskomfortu w czasie długiego przebywania w zawilgoconym pomieszczeniu. Jeśli jednak używamy garażu sporadycznie, właśnie to rozwiązanie będzie najlepsze i warto wziąć je pod uwagę, wyposażając pomieszczenie dla samochodu w najpotrzebniejsze sprzęty.