Czym jest prostownik i jak go używać?
Pewnie większość z nas znalazła się kiedyś w sytuacji, w której samochód nie chciał odpalić? Powodem najprawdopodobniej był rozładowany akumulator – zdarza się to najczęściej wtedy, gdy zapomnimy wyłączyć świateł lub innego odbiornika prądu. Wówczas czerpie on energię z akumulatora, a ponieważ ten nie może się doładować w stanie spoczynku, w pewnym momencie traci swoje zasoby. Wtedy z pomocą przyjdzie nam właśnie prostownik!
Spis treści:
Czym jest prostownik
Prostownik znany jest nam przede wszystkim jako ładowarka do akumulatorów samochodowych. Zmienia napięcie przemienne na napięcie stałe i dlatego pozwala na przywrócenie sprawności baterii naszego auta. Należy się jednak pochylić nad wyborem odpowiedniego modelu prostownika, gdyż wyróżniamy kilka jego rodzajów:
- prostowniki standardowe nie posiadają żadnych dodatkowych systemów elektronicznych, ale w zupełności wystarczają do naładowania akumulatorów samochodów osobowych. Często posiadają regulację prądu ładowania, co umożliwia ustawienie parametrów potrzebnych danej baterii;
- prostowniki mikroprocesorowe są modelami bardziej zaawansowanymi i pracującymi intuicyjnie. Automatycznie dobierają bowiem parametry ładowania, a po skończonej pracy wyłączają się. Dodatkowo pracują w taki sposób, aby możliwie jak najszybciej naładować baterię bez ryzyka jej uszkodzenia;
- prostowniki impulsowe są najnowszą grupą urządzeń tego typu i wyróżniają się największą efektywnością działania. Wyróżniają je kompaktowe wymiary, mała waga oraz krótki czas ładowania.
Uwaga! Rozładowany akumulator nie zawsze musi oznaczać, że zostawiliśmy włączone odbiorniki prądu lub światła. Czasami może to być oznaka nieprawidłowej pracy alternatora lub wady naszej baterii, dlatego ważna jest profilaktyka i regularne serwisowanie auta. |
Jak używać prostownika?
Używanie każdego z modeli tego urządzenia przebiega inaczej. W przypadku tradycyjnych prostowników najpierw należy odłączyć akumulator od elektroniki samochodu, a przy korzystaniu z mikroprocesorowych nie jest to już konieczne. Taka praktyka ma zapobiegnąć pobieraniu prądu przez odbiorniki w aucie, co mogłoby wydłużyć czas ładowania baterii.
Kolejną ważną kwestią jest odpowiednie podłączenie prostownika do akumulatora. Czerwony przewód prostownika powinien znaleźć się na dodatnim biegunie baterii, zaś czarny na ujemnym. Jeśli się pomylimy, możemy uszkodzić bezpiecznik, którego wymiana może okazać się trudna i kosztowna. Dopiero po prawidłowym połączeniu kabli z biegunami możemy włożyć wtyczkę prostownika do kontaktu.
Czas ładowania akumulatora będzie różny dla każdego rodzaju prostownika. Większość modeli jest jednak wyposażona we wskaźnik, dzięki któremu dowiemy się, kiedy możemy odłączyć urządzenie i ponownie umieścić sprawny akumulator w aucie. W przypadku prostowników mikroprocesorowych ładowanie przerwie się automatycznie. Nie ładujmy baterii dłużej, niż 10 godzin, ponieważ taka praktyka może być niebezpieczna.
Akumulator jest jednym z ważniejszych elementów każdego auta – choć czasami się rozładowuje, powinniśmy w miarę możliwości unikać takich sytuacji. Dlatego też dowiedzmy się, jak dbać o akumulator samochodowy.
Data publikacji: 01.10.2018
Data aktualizacji: 13.07.2024