Rodzaje lewarków samochodowych
Specyfika jazdy autem wymaga od nas przygotowania na wszelkie nieprzewidziane sytuacje. Stąd na wyposażeniu pojazdu winny znaleźć się na przykład zapasowe żarówki do reflektorów, trójkąt ostrzegawczy czy też apteczka samochodowa. Standardem jest również posiadanie koła zapasowego (także w postaci popularnej „dojazdówki”). Żeby jednak móc wymienić koło z przebitą oponą, potrzebować będziemy odpowiednich narzędzi, w tym – lewarka.
Obecnie wybierać możemy spośród wielu różnych rodzajów podnośników – biorąc pod uwagę producentów, sposób działania czy wreszcie – przeznaczenie. Decydując się na ten jeden konkretny, warto wziąć pod uwagę kilka czynników. Jednym z najważniejszych będzie częstotliwość użytkowania narzędzia. To dość niepewna kwestia – przecież nikt nie jest w stanie nam zagwarantować, że jeśli do tej pory przez 5 lat udawało nam się uniknąć przebitej opony (czy innych drobnych awarii, które możemy wyeliminować własnoręcznie), to następne 5 także przejeździmy ze spokojem. Można jednak założyć, że kierowcy w przeciwieństwie do mechaników samochodowych lewarka używają sporadycznie. Od jakości sprzętu będzie rzecz jasna zależeć jego cena.
Podnośnik trapezowy
To najpowszechniejszy typ lewarka, stanowiący obowiązkowy element wyposażenia niemal każdego auta. Ze względu na swoją poręczność znajdzie miejsce w najmniejszym nawet bagażniku – waży niewiele, a po złożeniu można go ukryć w bocznej ściance bagażnika bądź w specjalnie ku temu przeznaczonym miejscu w kole zapasowym. Największym jego atutem jest jednak prosta konstrukcja. Daje to gwarancję łatwości w użytkowaniu oraz niezawodności. Z jego pomocą bez problemu wymienimy koło, jednak proste naprawy to maksimum, do czego możemy wykorzystać lewarek trapezowy. W dodatku uniesienie fragmentu pojazdu za pomocą tego typu narzędzia wymaga odrobiny siły.
Podnośnik hydrauliczny słupkowy
Mechanizm hydrauliczny pozwala na bezproblemowe uniesienie boku auta w celu dokonania drobnej naprawy.
Ten rodzaj podnośnika coraz częściej zastępuje lewarek trapezowy – głównie z tej przyczyny, że aby podnieść samochód, wymagana jest minimalna siła. Dodatkowym atutem jest niewielki rozmiar, przez co urządzenie to staje się równie poręczne, co podnośnik trapezowy. Idealnie nadaje się do wykonywania szybkich napraw w trasie.
Podnośnik hydrauliczny typu żaba
Podobnie jak w przypadku hydraulicznego podnośnika słupkowego, tak i tu – by unieść fragment pojazdu – trzeba włożyć nieco własnej siły. To urządzenie, które może być wykorzystywane w warsztatach mechanicznych, naprawczych czy też wulkanizacyjnych. Takie podnośniki są najczęściej wyposażone w mechanizm jezdny, dzięki czemu w sposób bezproblemowy można je przemieścić między pojazdami. Ze względu na swoje gabaryty oraz małą poręczność nie sprawdzą się jako narzędzie towarzyszące nam co dzień w bagażniku.
Podnośnik łańcuchowy
Osobną kategorię, nieco odbiegającą od samego tematu, stanowią podnośniki łańcuchowe. Zastosowanie znajdują w profesjonalnych warsztatach samochodowych,
kiedy zachodzi na przykład konieczność wymiany silnika.
Data publikacji: 23.01.2015