Malowanie aerografem – niezbędnik

Tworzenie imponujących malunków na maskach samochodów, kaskach motocyklowych czy ścianach nie należy do sztuk łatwych. Wymaga precyzji, artystycznych zdolności, a przede wszystkim specjalistycznego sprzętu. Jednak każdy malarz kiedyś zaczynał, zobaczmy więc, co jest potrzebne do realizacji tej pasji.

Miejsce

Jak w przypadku każdego malowania, potrzebujemy przewiewnego pomieszczenia z dużą ilością światła. Jest ono niezbędne, aby dokładnie nałożyć farbę i wykryć wszelkie niedoskonałości. Mimo że strumień z aerografu jest nieporównywalnie mniej intensywny od strumienia pistoletu natryskowego, w pomieszczeniu niezbędna będzie wentylacja. Najlepszy do malowania jest garaż lub piwnica, a to ze względu na pracę kompresora.

Wszystko powinno dokonywać się na solidnym stole, najlepiej zaopatrzonym w większe i mniejsze imadła do przytrzymywania malowanych elementów. Sama powierzchnia musi być równa, pogódźmy się już na starcie z jej pobrudzeniem. Upewnijmy się, że stół jest stabilny, ponieważ każde drganie może wpłynąć na efekt końcowy.

Aerograf

Zakup oczywisty - obecnie można znaleźć wiele ofert niedrogich, nowych i używanych aerografów uznanych producentów. Wyróżniamy wersje jednofunkcyjne i dwufunkcyjne. Te pierwsze przydadzą się tylko jako sprzęt treningowy i do opanowania podstawowej techniki, dość szybko przestają być użyteczne. Dopiero modele pozwalające na kontrolę szerokości strumienia umożliwią pełnowymiarową pracę z aerografem. Zwracajmy również uwagę na materiał, z którego jest wykonany sprzęt. Ogólna zasada głosi, że im więcej elementów jest wykonanych ze stali (najlepiej nierdzewnej), tym dłużej nam posłuży. W trakcie zakupu warto od razu zaopatrzyć się w kilka zapasowych dysz, a także wężyków do podawania farby.

Sam system jej podawania jest kolejnym wyborem, przed którym staniemy przy rozpoczynaniu przygody z malowaniem za pomocą sprężonego powietrza. Wersje zasilane grawitacyjnie mają zbiorniki na górze lub z boku. Zazwyczaj mają węższe dysze, przez co bardziej precyzyjnie podają materiał, jednak wymagają bardzo dokładnego czyszczenia i rozrzedzania farby. W przeciwległym miejscu znajdują się zbiorniki dolne, które pobierają farbę szerszym wężem, dlatego nadają się do pokrywania większych powierzchni. Do zalet należy także łatwość ich wymiany.

SMALL_malowanie_dachu_aerografemSMALL_malowanie_dachu_aerografemSMALL_malowanie_dachu_aerografemSMALL_malowanie_dachu_aerografem

Akcesoria

Niezbędne do malowania aerografem jest wspomniane sprężone powietrze, czyli musimy znaleźć sposób na jego kompresję. Doraźnym rozwiązaniem będą puszki z CO2, jednak są one dość drogie i wymagają trzymania w specjalnych warunkach, poza tym nie starczają na długo. Niektórzy decydują się na minikompresor - pamiętajmy jednak, że nie potrafi on pracować długo i ma tendencje do przegrzewania się.

Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie zakup mniejszego przenośnego kompresora, który na pewno przyda się nie tylko do malowania, ale także w innych pracach wokół domu. Najlepiej, jeśli będzie to model zaopatrzony w odwadniacz i odolejacz - zapobiegnie to dostawaniu się do zbiornika kropli niepożądanych cieczy.

Wybór farby, której użyjemy do malowania, zależy od naszych osobistych preferencji, choć pamiętajmy, że niektóre z nich potrzebują wcześniejszego przygotowania, zazwyczaj polegającego na rozrzedzeniu farby. Musimy uważać, by nie zawierała ona żadnych niepożądanych drobinek i grudek, ponieważ mogą one zatkać dyszę lub sam aerograf. Nie zapomnijmy też przy zmianie farby z olejnej na akrylową przemyć całość dokładnie rozpuszczalnikiem.

Malowanie aerografem jest szybkie i niesłychanie precyzyjne, pod warunkiem, że dbamy o czystość naszego sprzętu. Koniecznie czyśćmy go po każdym użyciu, regularnie rozkręcając całość i polerując każdy element z osoba. W ten sposób błyskawicznie dojdziemy do wprawy i zaczniemy tworzyć prawdziwe arcydzieła.