Jak i kto prowadzi dziennik budowy

Prowadzenie dziennika z wpisami na temat działań budowlanych pomaga nie tylko w bieżącym zorientowaniu się w jej zaawansowaniu. Ustawodawca nałożył na inwestora obowiązek drobiazgowych zapisów, pozwalając w ten sposób na prześledzenie kolejnych etapów prac, co może mieć kluczowe znaczenie w przypadku dochodzenia nieprawidłowości w wykonaniu. Jak taki dziennik wygląda i kto odpowiada za jego prowadzenie?

Prawo

Obowiązek prowadzenia dokumentacji wynika z 45 artykułu ustawy Prawo budowlane i został doprecyzowany w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia. Jego założenie musi nastąpić przed rozpoczęciem budowy, można zaopatrzyć się w niego bezpośrednio w urzędzie. Jest to książka w formacie A4, z podwójnym papierem, który umożliwia tworzenie kopii i odrywanie ich od zeszytu. Do rejestracji wymagane będzie:

- oświadczenie kierownika robót o przyjęciu obowiązków,
- wpisanie do dziennika osób pełniących samodzielne funkcje techniczne,
- wypełnienie strony tytułowej (numer, data wydania, liczba stron, dane inwestora, dane budowy, pouczenie o sposobie prowadzenia i odpowiedzialności).

Następnie organ wydający pozwolenie podbija każdą ze stron pieczęcią, a dziennik jest gotowy do użycia.

Prowadzenie zapisków

Za stan i prowadzenie dziennika odpowiada kierownik budowy, który rejestruje kolejne etapy prac, przerwy lub zawieszenie budowy. Jeżeli praca zostaje wstrzymana, na kierowniku ciąży również obowiązek powiadomienia inwestora o takim fakcie. Każdy wpis musi być opatrzony datą i podpisem. Prócz niego, do zeszytu mogą zapisać się, po podaniu swoich uprawnień:

- inwestor,
- projektant,
- inspektor nadzoru inwestorskiego,
- uprawniony geodeta,
- pracownicy organów uprawnionych do przeprowadzania kontroli na budowie, wymienieni w paragrafie 9, ustępie 1, punkcie 7 rozporządzenie Ministra Infrastruktury (na przykład wojewódzki konserwator zabytków).

Dziennik powinien być trzymany w bezpiecznym miejscu, a jeśli ulegnie uszkodzeniu, należy odtworzyć go z zachowaniem pieczęci urzędowych.

Po zakończeniu prac kierownik składa na jego stronach oświadczenie o zgodności obiektu z projektem i przepisami, ewentualnie zaznaczając odstępstwa, które miały miejsce. Ten wpis jest równoznaczny ze zgłoszeniem budowy do odbioru.

Pracownik na budowiePracownik na budowiePracownik na budowiePracownik na budowie
Sporządzanie notatkiSporządzanie notatkiSporządzanie notatkiSporządzanie notatki

Po zakończeniu prac

Zapiski prowadzone w dzienniku stanowią kluczowy element dokumentacji powykonawczej. Kierownik lub inwestor powinien załączyć go do zawiadomienia o zakończeniu robót i wniosku o wydanie zgody na użytkowanie, skierowanego do odpowiedniego organu administracji samorządowej. W zależności od interpretacji organu, do tego pakietu załącza się oryginał z wyrwanymi stronami kopii lub przedstawia się go do własnoręcznego skopiowania w urzędzie. W tej pierwszej wersji znajdzie się on w całościowym pakiecie dokumentów powykonawczych przekazywanych następnie użytkownikowi obiektu. W drugim przypadków uznawany jest jako dokument techniczny niezbędny administratorowi budynku, a kopie trafiają do inwestora i stają się potwierdzeniem (do wglądu) przeprowadzonych prac.

Dziennik budowy w świetle prawa administracyjnego stanowi po potwierdzeniu zgodności dokument urzędowy, czyli cieszy się domniemaniem prawdziwości faktów w nich stwierdzonych, co może jednak zostać obalone w toku postępowania.

Data publikacji: 03.02.2016