Dlaczego warto zainwestować w blokadę rowerową?
Według badań różnych firm, zajmujących się bezpieczeństwem rowery należą do najczęściej kradzionych przedmiotów. Mimo to bardzo często widzimy na parkingach i chodnikach w żaden sposób niezabezpieczone jednoślady. Wynika to z przeświadczenia, że blokady rowerowe są drogie, a starych rowerów nikt nie kradnie. Czy jest to prawdą?
Spis treści:
- Jakie zabezpieczenie roweru wybrać, aby uniknąć kradzieży?
- Mit 1 – Starego i taniego roweru nikt nie ukradnie
- Mit 2 – Osiedlowa brama wystarczającym zabezpieczeniem
- Mit 3 – Blokady rowerowe są za drogie
- Jak uchronić rower przed kradzieżą?
- Linki zabezpieczające do roweru - czym są?
- Blokada typu U-lock do roweru - wady i zalety
- Łańcuch do roweru - czy zabezpieczy przed kradzieżą?
Jakie zabezpieczenie roweru wybrać, aby uniknąć kradzieży?
Rower jako forma aktywności fizycznej nie traci na popularności, niezależnie od pory roku czy pogody. W większych miastach wybór jednośladu jako środka transportu nierzadko jest najlepszą opcją. Pozwala ominąć długie korki i tym samym zaoszczędzić cenny czas, a dodatkowo wpływa korzystnie na kondycję. Nic więc dziwnego, że na ścieżkach rowerowych i drogach widujemy coraz więcej rowerzystów.
Popularność tego rodzaju aktywności sprawia, że producenci regularnie wypuszczają nowe modele rowerów miejskich. Dzięki tak wielkiemu wyborowi możemy dobrać rower, który nie tylko będzie lekki, ale również dopasowany do naszego stylu, a dodatkowe wyposażenie w postaci koszyka z przodu sprawi, że jednoślad będzie idealnym rozwiązaniem na zakupy. Majsterkowicze i miłośnicy starych przedmiotów wyszukują zapomniane już modele sprzed lat i odnawiają je, często własnymi siłami. Takie rowery zyskują wartość sentymentalną i historyczną, co sprawia, że nierzadko są więcej warte od nowego, dostępnego w sklepie modelu.
Niezależnie czy poruszamy się najnowszym jednośladem, czy zabytkową perłą, każdy rower może przyciągnąć uwagę złodziei. Jakie zabezpieczenie stosować, gdy zostawiamy jednoślad pod szkołą, pracą czy sklepem? Rozprawmy się z kilkoma mitami na temat blokad rowerowych.
Mit 1 – Starego i taniego roweru nikt nie ukradnie
Jest to jeden z najpopularniejszych mitów, który pojawia się w dyskusjach na temat zabezpieczania roweru. Istnieje przeświadczenie, że złodziejom zależy jedynie na drogich jednośladach z zaawansowanymi akcesoriami. Tymczasem często ofiarami kradzieży stają się posiadacze wiekowych składaków, które z łatwością można zezłomować i w ten sposób na nich zarobić. Niezależnie od szacowanej wartości roweru powinniśmy zadbać o jego odpowiednie zabezpieczenie.
Mit 2 – Osiedlowa brama wystarczającym zabezpieczeniem
Wielu rowerzystów pozostawia niezabezpieczone rowery na terenie zamkniętych osiedli lub na klatkach schodowych. Niestety, zamykana przestrzeń nie daje nam gwarancji na to, że nie znajdzie się w niej osoba nieupoważniona. Choć wejście na chroniony teren czy zamkniętą klatkę schodową jest utrudnione, to jednak ciągle pozostaje możliwe, a osoba wychodząca z rowerem może pozostać niezauważona lub uznana za jednego z mieszkańców. Dlatego nasz jednoślad powinien być zabezpieczony również wtedy, gdy zostawiamy go tuż pod drzwiami.
Mit 3 – Blokady rowerowe są za drogie
Kolejnym mitem, jaki istnieje w temacie zabezpieczeń rowerowych, jest teza, że zabezpieczenie powinno kosztować 10% wartości samego roweru. Przy drogich jednośladach, których ceny sięgają nawet 2 tysięcy złotych, takie podejście może wiązać się z naprawdę dużym wydatkiem. Przy okazji zawraca nas do pierwszego mitu, sugerującego, że tych tańszych rowerów nie trzeba zabezpieczać. Prawda jest taka, że cena ochrony nie ma większego wpływu na jej jakość. Każdą linkę równie łatwo jest przeciąć czy rozerwać. Nie oznacza to jednak, że są nieskuteczne. Wielu złodziei rezygnuje z próby kradzieży, jeśli zauważy, że rower jest przypięty, szczególnie gdy zastosujemy dwa rodzaje zabezpieczenia – linkę i blokadę na koło. Takie rozwiązanie zniechęca potencjalnych zainteresowanych, szczególnie w miejscach publicznych, gdzie przecinanie metalu wzbudziłoby zainteresowanie przechodniów.
Jak uchronić rower przed kradzieżą?
Do zabezpieczenia roweru przed kradzieżą niezbędny jest zakup odpowiedniej blokady. Podczas jej montowania należy objąć zarówno ramę roweru, jak i koło. Przy każdym użyciu zabezpieczenia należy zwrócić szczególną uwagę na miejsce, do którego przypinamy naszą własność. Unikajmy słupków lub stojaków, które są niestabilne i łatwe w demontażu. Nie należy również przyczepiać roweru do cienkiej siatki ogrodzenia, którą z łatwością da się przeciąć nożycami. Wybierając miejsce postoju należy unikać mało uczęszczanych miejsc i tyłów posesji, które zapewnią złodziejowi więcej czasu na niepostrzeżone działanie. Warto rozejrzeć się, czy okolicę obejmuje kamera miejska lub monitoring sklepu – dzięki temu w razie kradzieży będziemy mieli dowód w postaci nagrania.
Linki zabezpieczające do roweru - czym są?
Najpopularniejszą formą ochrony są linki zabezpieczające, wykonane najczęściej ze stali wzmocnionej powłoką z tworzywa sztucznego. Jest to lekkie i wygodne w użyciu rozwiązanie, jednak nie sprawdza się jako jedyne zabezpieczenie roweru. Linka rowerowa może zostać łatwo przecięta przy pomocy nożyc lub sekatora, z tego też powodu poleca się ją jako dodatkową ochronę. Zabezpieczenie samą linką może się sprawdzić w przypadku, gdy pozostawiamy rower w zasięgu wzroku i jesteśmy w stanie szybko zareagować na ewentualną akcję.
Blokada typu U-lock do roweru - wady i zalety
Jeśli chcemy zostawić rower na dłuższy czas poza zasięgiem naszego wzroku i być spokojnym o swoją własność, warto postawić na blokadę typu U-lock. Blokady w kształcie litery U są jednym z najlepszych i pewniejszych zabezpieczeń rowerowych. Wykonanie z utwardzonej, nieelastycznej stali sprawia, że blokada jest odporna na złamanie lub przecięcie podstawowymi narzędziami. W porównaniu do linek zabezpieczających blokada typu U-lock jest droższa, jednak o wiele bardziej pewna i skuteczna.
Łańcuch do roweru - czy zabezpieczy przed kradzieżą?
Alternatywą do blokady U-lock jest łańcuch. Umożliwia on przypięcie roweru do dowolnego stojaka czy barierki, również o nietypowym kształcie. Ze względu na swoją elastyczność można go zwinąć, przez co staje się łatwiejszy w transporcie. Z pomocą łańcucha można przypiąć dwa lub nawet trzy rowery, dzięki czemu może on stanowić zabezpieczenie podczas wspólnych wycieczek. Podobnie jak blokadę U-lock, łańcucha nie da się przeciąć podstawowymi narzędziami, dlatego też jest świetnym rozwiązaniem dla wszystkich rowerzystów.
Podczas wyboru najlepszej formy zabezpieczenia powinniśmy kierować się tym, jak często i w jakich miejscach pozostawiamy nasz rower bez nadzoru. Należy pamiętać, że zabezpieczenie powinniśmy stosować przy każdorazowym postoju, również krótkim wypadzie do sklepu. Dla większej pewności warto zainwestować w zabezpieczenie w formie łańcucha lub blokady U-lock, które będziemy dodatkowo wspierać linką. Dzięki temu zyskamy pewność, że nasz rower jest pozostawiony w bezpieczny sposób.
Data aktualizacji: 14.07.2024