Wybieramy pastę polerską – na co zwrócić uwagę?
Na samochodzie pojawiły się rysy, a jego kolor stracił swoją głębię? Możemy łatwo przywrócić karoserii dawną estetykę, wykorzystując pastę polerską. Zobaczmy, czym powinniśmy się kierować, kupując ten preparat do przydomowego warsztatu!
Rodzaje past polerskich
Do naszej dyspozycji są następujące rodzaje preparatów przeznaczonych do polerowania karoserii samochodowej:
- pasty polerskie agresywne – są przeznaczone do niwelowania głębokich rys. Wszystko za sprawą dość wysokiego współczynnika ścieralności, który umożliwia szybkie starcie powierzchniowych uszkodzeń karoserii;
- pasty polerskie wykończeniowe – stosowane w celu likwidacji negatywnych efektów powstałych po użyciu innych środków polerskich. Najczęściej chodzi tutaj o efekt hologramu;
- pasty polerskie uniwersalne – nadają się do likwidacji średnich zadrapań. Dodatkowo nadają karoserii połysk i stanowią przygotowanie do kolejnych zabiegów pielęgnacyjnych;
- woski ochronne – ostatni etap polerowania karoserii. Wykorzystując je, zapewnimy jej dodatkową ochronę przed zniszczeniem – np. na skutek ziarenek piasku uderzających o nią podczas jazdy. Oprócz tego zyskamy także powlokę hydrofobową, która będzie skutecznie odprowadzać wodę z lakieru.
Na co wpływają wielkość i twardość ziarna polerskiego?
Duży wpływ na właściwości ścierne pasty polerskiej ma wielkość ziarna, które zostało w niej zastosowane. Zasada jest prosta: im większe ścierniwo, tym większa siła cięcia – możemy więc usunąć nim głębsze rysy i zadrapania. Past polerskich z twardym ziarnem używa się najczęściej, aby usunąć ślady po szlifowaniu karoserii papierem ściernym o dużej gradacji. Niestety po ich zastosowaniu powierzchnia stanie się matowa – konieczne będzie wykończenie jej jeszcze innymi środkami polerskimi z mniejszym ziarnem.
Pozostałe kryteria wyboru pasty polerskiej samochodowej
Wybierając pastę polerską, możemy też uwzględnić takie aspekty, jak:
- nasze doświadczenie w pielęgnacji karoserii samochodowej – korzystanie z agresywnej pasty polerskiej wymaga np. pewnej wprawy. Niedoświadczony majsterkowicz może uszkodzić lakier, zamiast przywrócić mu wcześniejszą estetykę;
Porada eksperta Nawet jeśli posiadamy spore doświadczenie w polerowaniu lakieru samochodowego i tak zawsze zaczynajmy pracę od mniej agresywnych środków, aby sprawdzić, jak reaguje karoseria na obróbkę tym konkretnym środkiem. Dopiero później sięgajmy po środki z większym ziarnek – oczywiście w zależności od tego, czy jest taka potrzeba. |
- pożądane wykończenie końcowe – jeśli zależy nam tylko na odświeżeniu lakieru, w zupełności wystarczy standardowy środek polerski. W celu doprowadzenia karoserii do idealnego stanu (niemalże jak z salonu), konieczne będzie zastosowanie co najmniej kilku past polerskich;
- czas na wykonanie pracy – zgrubne wypolerowanie lakieru zajmie nam zaledwie kilka godzin. Jeśli chcemy to zrobić dokładniej, musimy liczyć się z tym, że wykonanie pracy zajmie nam nawet do kilkudziesięciu godzin, w tym czasie samochód nie będzie mógł być normalnie użytkowany. Warto więc przemyśleć wcześniej to, czy możemy sobie na to pozwolić.
Koniecznie sprawdźmy, jak i kiedy stosować pastę polerską – dowiemy się o tym z tego artykułu.
Data publikacji: 21.06.2018